Vecka 29 (28+0)

Här går det minsann undan tycker jag :)


Detta säger babycenter om vecka 29:


Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Den blinkar med ögonen och har ögonfransar

Underhudsfettet bildas och skelettet utvecklas, även om det fortfarande är mjukt och böjligt. Benstommen hårdnar inte ordentligt förrän efter födelsen.

Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (och ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.

Det kan kännas som om du varit gravid i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över förlossningen. Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Du kan börja titta på namn till bebisen och tänka på livet efter förlossningen.

Vid det här laget har du kanske märkt att din bebis är mer aktiv när du badar eller duschar. Bebisen reagerar på ljus och ljud genom att röra sig inuti dig. Medan du slappnar av i det varma vattnet, kanske dina bröst börjar läcka lite — de producerar nämligen redan kolostrum, den extra näringsrika mjölk som du ger din bebis alldeles i början då du ammar. Alla kvinnors bröst läcker inte innan bebisen är född, så var inte orolig om du är en av dem — du slipper iallafall amningskupor tills vidare.

Egna tankar:

Jag hoppas då inte att jag går upp ännu 5kg, men känner jag mig rätt, så går jag upp mer än 5 kg...
Men det är så då, får ta tag i det efteråt :)
Ska åtminstone sträva till att jag vill ha min begynnelsevikt tillbaka :)
Hur länge det tar får vi se, men någongång så :)

Oro inför förlossningen har man nog känt av, men försöker att tränga undan det ännu så långt det går!



Kommentarer
Postat av: Elinor

Se man på det börjar närma sig :)



Tack så mkt, jodå jag är allt nöjd med frisyren. Känns skönt att ha spenderat lite pengar på sitt utseende nu när man ser ut som en knubbsäl.



Ha det så gott!

2010-09-10 @ 15:53:58
URL: http://redishfox.blogg.se/
Postat av: Vi2blir3.se - Malin

Ja tiden för er går onekligen snabbt! Snart är ni uppe på tre-siffrigt!

2010-09-10 @ 16:29:00
URL: http://vi2blir3.se
Postat av: Anna - Gravid ♥

Mys! :-)



Har du bara gått upp 5 kilo såhär långt?!

Lyllos dig i så fall!!!



kramen

2010-09-10 @ 17:24:39
URL: http://annacondas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0