Vecka 28 (27+0)

Nu är går vi inne i vecka 28, detta säger babycenter om denna vecka :)


Nu väger bebisen nästan 875 gram och är drygt 36 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.

Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.

Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vilket är vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva.

Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen. Inte så kul? Läs vad du kan göra själv för att förebygga och lindra.


Egna anteckningar:
På måndag får vi se hur stor vår lilla bebis är, då ska vi nämligen på ultra :) Kramp i benen har jag ju känt av en natt och nu försöker jag dricka så mycket jag hinner, samt få i mig magnesium... Åderbråck har jag också fått och det är inget vidare...
Men allt för vår efterlängtade bebis <3



Kommentarer
Postat av: Olivia

http://missymissmoi.blogg.se/2010/september/20100903-sneakpeak.html



Streetwear/Märkes kläder inköpta i New York för små flickor (Allt mellan 0mån och 3år).

2010-09-03 @ 12:53:53
URL: http://www.missymissmoi.blogg
Postat av: Sara

Tycker det är himla kansigt att läkaren sa att jag var i 27+1 igår.. men hon sa att "3 december är ju en fredag, då tar man - 2 dagar och då går du in i en ny vecka varje onsdag".



Vet inte om hon var helt ute och cyklade.. men hon lät ganska säker på sin sak.. men ska ändå fråga jordmor på onsdag :)

2010-09-03 @ 13:18:24
URL: http://zarat.blogg.se/
Postat av: Anonym

hade tänkt jobba t o m december. Men mår bättre just nu :) ska uppdatera min blogg i morrn :)

2010-09-03 @ 20:40:17
Postat av: sanne

Kul med ny vecka! Tycker det är intressant om vad som händer vecka för vecka för det är nästan altid något nytt:)



Kram

2010-09-03 @ 20:54:15
URL: http://sanils.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0