Recept: hembakat bröd


Malin funderade om hon kunde få receptet på hembakade brödet som jag bakade med mamma igår och visst kan hon få det :)

Ingredienser:

1 liter mjölk
50 gram smör
2 påsar á 11 gram torrjäst
4 tsk salt
8 dl semlemjöl (hade semlemjöl med 3 sädeslag)
5 dl rågmjöl
6 dl grahammjöl

Gör så här:

1. Värm mjölken tills den blir fingervarm
2. Smält smöret
3. Blanda torrjäst i några dl mjöl
4. Häll mjölken i en bunke och tillsätt salt
5. Blanda i mjölet med torrjästen
6. Börja knåda degen och tillsätt mjöl efter hand
7. Strax före mjölet är slut så blanda i smöret och sätt resterande mjöl i bunken
8. Knåda in allt mjöl, degen ska vara klibbig och klistrig :)
9. Låt jäsa, jag har ju min tupperwareburk så min var klar på 25 minuter, men kanske under handduk i 45 minuter
10. Sätt ugnen på 250 grader (jag har varmluftsugn)
11. Knåda degen och tillsätt lite mjöl så degen blir lätt att jobba med.
12. Gör bröd i vilket format du vill :) Jag fick 6 st runda bröd av denna deg!
13. Grädda i ugnen i 16 minuter

Sen är det bara att njuta av nybakat bröd :)








Kommentarer
Postat av: Maria

Grattis själv till ny vecka, det närmar sig med stormsteg!

Jobbigt att du har ont, man lär sig lixom aldrig - det gör ju inte ont under tiden o därför är det svårt att veta vad man inte bör göra förrän efteråt...

2010-10-22 @ 22:26:36
URL: http://mariasbebisblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0