Vecka 38 (37+0)

Det är fredag idag och vi går in i en ny vecka :)
Gisses vad man börjar bli lite nervös :P det kan ju liksom hända när som helst!
Igår kväll hade jag riktigt onda förvärkar i en halvtimme, sen avtog de, men jag var beredd att jag skulle få, och jag kan säga att jag skulle ha blivit besviken om jag inte hade fått några förvärkar efter att jag stått och bakat i tre timmar :P

Kan hålla med om det som babycenter skriver om att många är oroliga att de inte vet när förlossningen faktiskt är på G, de flesta säger ju ändå att man nog vet när det är på G på riktigt medans andra säger att de inte alls visste att det är på riktigt... Så det blir intressant att se sen...

Mannen berättade även att han drömt om förlossningen inatt och att bebisen hade mörkt och mycket hår, så vi får se sen då :)

ååååh som man längtar och väntar nu!


Babycenter skriver följande om denna vecka:

Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är nästan 49 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 3,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium).

Ungefär vid den här tiden börjar många kvinnor bli oroliga för att de inte kommer att känna igen när förlossningen börjar. Läs mer om förlossningen här.



Kommentarer
Postat av: teddy

Visst har de helt bedårande saker :) Ohhh just det man ska ju koka napparna också. Shit. Har jag inte tänkt på...



Man märker när bäbbe är på väg. Som tur är så ploppar de inte bara ner i brallan :) hahaha - hade varit en turboförlossning som på film i så fall.



Hoppas ni får en strålande fredag.

kram tjejen

2010-11-12 @ 11:59:11
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: em

Åh vad spännande det är nu!

2010-11-12 @ 16:46:19
URL: http://ettansblogg.blogspot.com
Postat av: Elinor

Hihi Matilda väger inte 2.8 ännu ;) å hon är två veckor gammal =) haha!



Hoppas att du slipper att gå över tiden, det är ju så jäkla segt har jag förstått!



Såg att en ovanför skrivit om att koka nappar, ett tips är att koka dom i vattenkokaren om ni har en! :) Det gör vi, är riktigt smidigt. Kokar även amningsnapparna där några gånger om dagen... :) Smidigt å så sparar man på miljön iom att man slipper dra igång spisen!



Ha det toppen!!

2010-11-12 @ 18:45:02
URL: http://redishfox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0